Norsk Form ute av form?


Årskonferansen om «Designrikets tilstand» er avsluttet, og arrangør Norsk Form har trukket to lærdommer av konferansen. I DN etterlyser de en mer offensiv norsk designpolitikk fra myndighetene, og de konstaterer også at norske designere er usynlige og har et kommunikasjonsproblem.

Kronikk Nf

Jeg er kritisk til Norsk Forms utspill. Det er for lettvint å legge skylden på omgivelsene; sendrektige politikerne og tause designere.

Næringsminister Trond Giske er en sterk pådriver for en offensiv, statlig designpolitikk, og vi har stor tro på en sektorovergripende og ambisiøs handlingsplan i løpet av våren 2013. Norsk Form trekker frem offentlig sektor som et viktig satsningsområde. Men her er de selv nødt til å ta en mer offensiv rolle enn tidligere. Spørsmålet er hvilke statlig finansierte institusjoner myndighetene bør satse på? Etter min oppfatning bør vi ha en kritisk gjennomgang av hvor effektivt og målbevisst institusjonene arbeider, særlig Norsk Forms arbeid på designfeltet.

Grafill er Nordens største profesjonelle designerorganisasjon, og vi samler utøvere innen grafisk design, illustratører, tegneserieskapere, animatører og interaksjonsdesignere. Vi i opplever et offensivt, utadrettet og svært kommuniserende norsk designmiljø. Gjennom gode relasjoner og felles samarbeidsprosjekter med organisasjonene til designere på alle fagfelt har vi etablert et slagkraftig tverrfaglig nettverk av nærmere 3500 profesjonelle designere i Norge. Hver eneste dag bidrar disse utøverne med verdifull verdiskapning, nytekning og innovasjon i næringslivet. Designernes egne organisasjoner er dessuten selvfinansierte og arbeider med et bredt spekter aktiviteter for å synliggjøre det komplekse og sammensatte designfaget. Jeg mener at norske designerne opplever en bred samfunnsmessig interesse for faget, og at deres organisasjoner arbeider målrettet overfor politikere, avisredaksjoner og samfunnet for øvrig.

Jeg vil også trekke frem Norsk Designråds og Innovasjon Norges arbeid på designfeltet. Norsk Designråds imponerende rekke av tydelige og synlige aktiviteter som Designdrevet innovasjonsprogram, Merket for God Design, Designbasen og andre utadrettede aktiviteter, har kreert en imponerende synliggjøring av designfaget i Norge. Selv om næringslivet er deres primære målgruppe, vil jeg påstå at kommunikasjonen treffer et bredt lag av Norges befolkning. Innovasjon Norge arbeider mer i det stille, men kan også fremvise imponerende resultater innen veiledning og tilrettelegging for økt bruk av design i næringslivet. Begge institusjonene driver etter min oppfatning et bredt opplysnings- og holdningsskapende arbeid.

Norsk Form er dessverre altfor usynlige og fraværende på designarenaen. Å påstå at norske designere har et kommunikasjonsproblem blir derfor altfor enkelt. «Vi trenger likevel hjelp fra designerne» (til å kommunisere), siteres Norsk Form i presseutspillet. Jeg vil heller sende dette utspillet tilbake til Norsk Form og de bevilgende myndigheter.

Designernes egne organisasjoner er synlige og tydelige. Spørsmålet blir heller om Norsk Form trenger hjelp til selvhjelp på designfeltet. Grafill hjelper gjerne til. Vi trenger alle et Norsk Form i god form.

Martin Biehl, daglig leder i Grafill