Årets vakreste bøker er kåret!

Bokdesign er en kompetanse og en ferdighet som gir oss kvalitetsbøker. Fysiske bøker som er estetisk fine, som er gode å ta på og med god lesbarhet. Bøker hvor alle bestanddeler er gjennomtenkte, og ingen valg er tilfeldige. Bøker som varer i årevis og er en motvekt til det flyktige digitale. Bøker som er fysiske og estetiske objekter. Nå er 24 nydelige utgivelser kåret til Årets vakreste bøker 2023 og 2024. Vi gratulerer!

Årets vakreste bøker 2023 og 2024 (foto Jørn Aagaard).

Årets vakreste bøker 2023 og 2024 (foto Jørn Aagaard).

Se hele vinnerlisten nedenfor, og i vinnerarkivet er alle bøkene presentert nærmere med bilder og juryens kommentarer.

Med konkurransen Årets vakreste bøker ønsker Grafill å fremme bokdesign, en av de eldste disiplinene innen grafisk design faget, og skaperne som har denne unike kompetansen. Gjennom en helhetlig forståelse av samspillet mellom praktisk brukskvalitet, konseptuell løsning, estetisk uttrykk, og håndverksmessig, teknisk og materiell kvalitet, bidrar bokdesignere med bøker av svært høy kvalitet.

Mer enn 200 bokutgivelser ble sendt inn til konkurransen, som ble lansert i en ny versjon uten kategorier eller rangering av vinnerbøker. Med endringene føyer konkurransen seg inn i en stolt tradisjon av tilsvarende internasjonale konkurranser for bokdesign, som The Most Beautiful Swiss Books, Die Schönsten Deutschen Bücher, The Best Dutch Book Designs og Danske Bogarbejde.

Bokkunstprisen til Anders Hofgaard
I forbindelse med Årets vakreste bøker kåringen, velger Grafills hovedstyre en vinner av æresprisen Bokkunstprisen. Prisen går i 2023 til Anders Hofgaard for det arbeidet han har gjort innen norsk bokdesign gjennom en årrekke. Les mer om Bokkunstprisen 2023 og hovedstyrets begrunnelse her.

Markering og utstillingsåpning 29. februar
Det blir markering og utstillingsåpning med kataloglansering for Årets vakreste bøker og Bokkunstprisen i Grafills hus, torsdag 29. februar kl. 18.30. Det er begrenset med plasser, så ikke vent for lenge med påmeldingen. Meld deg på her.

Detective Show #

Bio Editions

Grafisk designer: Kristian Hjorth Berge, Francesco Corsini, Alice Bertazzi / Studio Bergini

Kunstner: John Fekner

Redaktør: Kristian & Francesco / Studio Bergini

Tallinn Book Printers, Estland

Munken Lynx, Tintoretto Ceylon, Savile Row Plain

URW Franklin Gothic

Ryggstift, myk perm med smussomslag

84 sider

24 x 29 mm

978-17-39928-117

Juryens kommentar:

Delikat, og rikt gjennomført, med flere bestanddeler og kombinasjon av trykkmetoder og papirtyper, uten å virke det minste påkostet eller jålete. Det intrikate materialet er bundet på enklest vis med stifter, og peker konseptuelt tilbake til innholdets kilde – en utendørs utstilling med tidlig gatekunst fra 1979 – uten å være nostalgisk. Dette er en slags gjenskaping av et historisk dokument som aldri eksisterte. Sublimt utført. Big up til designerne, John Fekner og Queens.

Debt Verses #

Kinakaal Forlag

Designansvarlig: Ben Wenhou Yu

Forfatter: Miriam Stoney

Redaktør: Karl Clemens Kübel

Nanjing Fangao Print Co. Ltd, Kina

CYP JUMASHI 110g Generous gray (omslag), Mino MN130-01 130g White

Utopia Std, Kings Caslon, FZFangSong (方正仿宋)

Innbundet leporello, hard perm

92 sider

13,5 x 21 mm

978-82-690989-8-3

Juryens kommentar:

En trespråklig bokdrøm som hadde vært umulig å realisere i Europa. Den leporellofalsede boken åpnes fra to forskjellige retninger, og gir hvert av de tre språkene sin egen leseretning. Den kinesiske teksten er satt på tradisjonelt vis med vertikale linjer fra høyre til venstre, den norske teksten som en løpende vertikal spalte på tvers av boksidene og den engelske teksten i et tradisjonelt vestlig spalteoppsett fra venstre til høyre. Noen ganger løper teksten over falsen – noe som både forvirrer og underholder leseren. Boken er på genialt vis låst med en magnetlås, materialvalgene er kongeniale og de tydelige fotnotene gir leseren tilgang til de mange verkene kunstneren fordypet seg i. I sannhet et gedigent designarbeid.

Planning the Norwegian Mountain Village #

Arkitektfaglig Presse

Grafisk designer: Jens Johan Tandberg, Martin Asbjørnsen

Redaktør: Emma Victoria Moberg, Andreas Kalstveit, Jørgen Johan Tandberg / AHO

die Keure Printing, Belgia

Holmen TRND 70g, Magno Gloss 135g

Antique Legacy

Trådheft, myk perm med smussomslag

144 sider

17 x 24 mm

978-82-692621-5-5

Juryens kommentar:

Formsterkt! Forener noe dyrt og classy med harry/tacky, noe vi leser som en kommentar til hele hyttebyggeboomen og den norske hyttekulturen. Fargebruken og materialvalget har noe usmakelig ved seg, som er helt riktig.

Under Under 3. Andrea Branzi, Luis Callejas #

Arkitektfaglig Presse

Grafisk designer: Jens Johan Tandberg, Martin Asbjørnsen

Forfatter: Luis Callejas

Redaktør: Silvia Diaconu, Jørgen Johan Tandberg

DZA Druckerei zu Altenburg GmbH

Wibalin Natural (omslag), Bavaria Matt 90g

Antique Legacy

Trådheft, enkel signatur, hard perm

½ side

24,5 x 32 mm / 13 x 18,5 mm

978-82-692621-4-8

Juryens kommentar:

En bokserie innenfor arkitektur som får et tydelig formspråk og struktur definert av strenge bestemmelser, med morsomme variabler. Her har vi sylskarp og raffinert bruk av typografi, grid, papirvalg og innbindingsmetode satt som konstanter, uansett innhold, der kun format og omslagsfarge er variablene som gir designeren rom for å reagere på innholdet. En herlig videreføring og bearbeidelse av modernistiske verdier som står sentralt i både design og arkitektur.

Fakkelen er tent! Den norske billigbokrevolusjonen #

Gyldendal Norsk Forlag

Grafisk designer: Aslak Gurholt

Bilderedaktør: Tor Eystein Øverås, Aslak Gurholt

Forfatter: Tor Eystein Øverås

Redaktør: Trude Rønnestad / Gyldendal Norsk Forlag

Print Best OÜ, Estland

Galerie Art Gloss 170g, Munken Print White (1.5) 90g

JJannon, Neue Haas Grotesk

Otabind, myk perm med flapper

532 sider

14,5 x 24 mm

978-82-05-51468-3

Juryens kommentar:

Den iøynefallende løsningen med en kjempestor, ikonisk Fakkelbok-logo mot en heloransje bakgrunn på omslagets forside, og ditto Lanternebok-logo mot en helblå bakgrunn på omslagets bakside, sitter som et skudd. Mange av bokens designløsninger viser på mer eller mindre subtile måter til designløsningene i de originale Fakkel- og Lanternebøkene fra 1960- og 1970-tallet. Juryen noterer seg også den uortodokse, men gjennomtenkte og svært så velfungerende løsningen med store symmetriske innermarger og svært store undermarger.

Kari Steihaug #

Arnoldsche Art Publishers

Grafisk designer: Rune Døli / Modest

Kunstner: Kari Steihaug

Redaktør: Nina Schjønsby / Tekstbyrået

Göteborgstryckeriet, Sverige

Munken Lynx 150g, Munken Pure Rough 120g, Munken Polar 80g, Munken Print Cream (1.8) 115g, Munken Kristall Rough 120g, Munken Lynx Rough 300g

GT Alpina, GT America, Steihaug Display

Trådheft, sveitsisk innbinding, åpen rygg, myk perm med flapper

240 sider

21 x 29,5 mm

978-3-89790-687-7

Juryens kommentar:

En bok som inviterer deg inn i en verden av taktilitet og struktur. Grunntonene i de ulike papirvalgene merkes bare så vidt, men gir likevel en fin følelse av et tidsforløp. Noen ganger er lyset (papiret) blendende hvitt, noen ganger som gult kveldslys. Leseren får også en taktil opplevelse av at tykkelsen på de ulike papirkvalitetene varierer. Noen ganger må du bla forsiktig, noen ganger mindre forsiktig. Ekstra pluss for den lyserosa trådbindingen som kan ses både i sveitserryggen og på oppslagene. Typografien – både på detalj- og layoutnivå – er dynamisk og variert, noe som tydelig artikulerer hva som er poesi, refleksjoner og løpende tekst. Den anvendte skriftens svartvirkning bidrar til god leselighet og til at bokens tekstelementer er tydelig til stede blant bokens andre elementer.

Konfirmantsalmeboka #

Verbum

Grafisk designer: Marte Espevik / Molberger

Illustratør: Bon Tomme

Redaktør: Heidi Haugros Øyma / Verbum

Noteskriver: Arnvid Moholt / Ait Bjerch AS

InDevelop

Adiron Blu, Curious Matter, White foil + Kurz Luxor 302 foil, Munken Lynx 90g

Founders Grotesk, Portrait Text

Trådheft, åpen rygg, myk perm med flapper

220 sider

11,5 x 18 mm

978-82-543-1453-1

Juryens kommentar:

Et beskjedent ytre, men den gullglitrende, eksponerte heftede bokryggen og den intense blå omslagsfargen indikerer noe sakralt. Innbinding, bokomslag og typografi matsjer konfirmantsalmebokens smarte redaksjonelle grep og organisering – som resulterer i en smålåten, men både besnærende vakker og svært praktisk bruksbok.

Finnegans Wake (fyrste bok, fyrste kapittel) #

Det Norske Samlaget

Grafisk designer: Aslak Gurholt / Yokoland

Skrift på omslag: Arve Båtevik

Forfatter: James Joyce

Oversetter: Leif Høghaug

Redaktør: Maren Ingeborg Hvamstad / Det Norske Samlaget

Nilz & Otto Grafisk AS

Munken Print Cream (1.5) 80g, Munken Print Cream (1.5) 300g, Munken Print Cream (1.5) 115g

Fournier MT, PS Fournier

Ryggstift, myk perm

28 sider

15 x 24 mm

978-82-340-0965-5

Juryens kommentar:

Har typografen vært like full som Joyce stort sett var? Når en pastisj funker, er det kanskje fordi det er nettopp Finnegans Wake. At designerne har latt den dårlige utligningen fra originalen stå og holdt på de odde typografiske detaljene var det som gjorde oss begeistret. Dette er bra humor og kanskje et nikk til at arbeidet med å trykke og publisere også påvirket Joyce i utviklingen av verket. Kjent for å være historiens mest uleselige bok som ikke er ment for de mange, men henvender seg til en liten sirkel (ordet sekt kom opp) av innvidde. Grepet med å formgi en pamflett og stykke opp boken i føljetonger refererer også til historien med utgivelsen av både Finnegans Wake og Joyce´ tidligere verker. At Det Norske Samlaget går løs på en norsk oversettelse av historiens mest uleselige bok fortjener honnør!

Ingen har sett det du ser #

MUNCH

Grafisk designer: Aslak Gurholt / Yokoland

Forfatter: Lene Ask

Redaktør: Heidi Bale Amundsen / MUNCH

RK Grafisk AS

Gråboard 600g, Munken Lynx Rough 170g

Basel Medium

Spiralinnbinding, hard perm

96 sider

24 x 32 mm

978-82-93560-65-4

Juryens kommentar:

En leken og sjenerøs satsing på museets unge besøkende. Boken inviterer til å se nærmere på kunsten for så å skape selv – uten å gi pekepinner på hvordan det skal tegnes. Resultatet kan bli mange timer med museumsbesøk. Andre museer anbefales å følge etter.

Detox – Clean it up! #

The Academy of Fine Arts, University of the Arts Helsinki

Grafisk designer: Lars Høie, Linn Henrichson

Redaktør: Hanna Lundborg, Daniel Peltz / Rejmyre Art Lab

Livonia Print SIA, Estland

Holmen Book Cream (2.0) 80g, Rembrandt/R4 Credo Granuliert 250g

Bradford, Office Times, Serous, Permanent Headline

Otabind, myk perm med flapper

196 sider

13 x 20 mm

978-952-353-420-9

Juryens kommentar:

Denne boken gir et pust av energi, og det er spennende som leser å gå inn i materialet. Det er synlig at designerne har lagt mye arbeid i utformingen av de visuelle elementene. Valget av farger og materialitet passer veldig fint med bokens tematikk, og konseptet tillater også en del friheter i designet. Formspråket spiller med på tematikken, og resultatet er en morsom bok som bryter med regler og konvensjoner, men som enda gjør jobben med formidling slik den skal.

Ground #

Lise Holm

Grafisk designer: Ulf Verner Carlsson

Fotograf: Lise Holm

Göteborgstryckeriet (By Wind)

Sirio Ultra Black FSC 370g, Munken Kristall 170g

Bookman JFPro

Trådheft, sveitsisk innbinding, myk perm

92 sider

25 x 16,5 mm

978-82-69027-03-7

Juryens kommentar:

En fotobok utenom det vanlige hvor hver detalj er gjennomarbeidet. Valget av den svært hvite og lyse papirkvaliteten Munken Kristall øker svartheten i både bakgrunner og fotografier. Til og med snittflaten på boken har blitt svertet for å forsterke det mørke. Lise Holms bildeverden åpner seg, dør for dør, og valget av et mykt sveitserbind bidrar til helhetsopplevelsen av de mange besnærende bildekombinasjonene som boken byr på.

Letters from Utopia #

Grafisk designer: Lars Høie

Veileder: Jonas Williamsson, Benedetta Crippa

Riso, Konstfacks publication studio

Munken White (1.8) 80g

Shtick, Digit, High Strangeness, Thicc, Bloknik, Blobnik, Tan Line Pica, Two Line Pica, Reverso, Chonk, Old School, Schoolin Life, Hygge, Check, Ornamento, Tempo, Wedgie

Limfres

Ca. 1500 sider

21 x 29,5 mm

Juryens kommentar:

Dette studentarbeidet holder et såpass høyt faglig nivå og relevans at juryen velger å løfte det ut av studentkategorien. Selvpublisering har vært en viktig arena for designfaget i utallige år. Risografi (stensilmaskin) som reproduksjonsmetode har også stått helt sentralt, og gitt blant andre designere mulighet til å utarbeide, produsere og distribuere eget innhold, helt uavhengig av andre langt mer kostbare trykkeprosesser eller involvering fra etablerte forlag. Denne teknologien går hånd i hånd med demokratiseringen av typografi-faget som på svært kort tid har beveget seg fra et lukket, høy-teknisk yrke som omsatte i bly, til det digitale, der hvem som helst kan utvikle font-familier og åpne et forlag for salg. Denne publikasjonen er effektivt sett en typesnitt-katalog, der en håndfull originale fonter er eksemplifisert i sterke, klare farger, gjennom et utrolig raust og utforskende samspill mellom deres bokstavformer. A+!

Askeonsdag
#

Forlaget Beijing Trondheim

Grafisk designer: Johannes Jellum

Kunstner: Philip M. Lovric

Forfatter: Eirik S. Røkkum

Blekksprutn Risotrykkeri

Munken Pure 100g

Plantin

Ryggstift, myk perm

36 sider

12 x 18 mm

978-82-93354-32-1

Juryens kommentar:

En tilsynelatende liten og anonym pamflett som viser sin styrke i subtile poetiske detaljer.

Den engelske utgaven var publisert på det den gang uavhengige forlaget Faber & Faber av Eliot selv. Denne utgaven peker til at selv om Eliot i dag er en gigant, ble hans hovedverk først utgitt som små pamfletter i små opplag, publisert av uavhengige forlag utenfor den etablerte bransjen. Diktet dreier seg om menneskelig feiling, en streben og famlingen etter håp i en verden i oppløsning, noe som tas opp i formgivningen, særlig typografien som av og til ser ut til å smuldre bort fra papiret. Trykkemetodens svakhet forsterker motivet og bokens innhold.

Mission Neighbourhood – (Re)forming Communities #

The Danish Architectural Press

Grafisk designer: Linn Wie / Snøhetta

Redaktør: Christian Pagh, Thomas Cook / Oslo Architecture Triennale

Prosjektleder: Pia Falk Lind / Snøhetta

Rådgiver: Gaute Tenold / Snøhetta

PrintRest, Riga

Peydur Neuleinen 270g, Arctic Paper, Munken Print White (1.8) 90g

Founders Grotesk

Otabind, myk perm med flapper

456 sider

16 x 22 mm

978-87-7407-004-7

Juryens kommentar:

Et kontemporært formspråk kombinert med en beundringsverdig stram typografisk visualisering av bokens hierarkiske struktur, samt en kløktig typografisk differensiering av bokens mange ulike stoffelementer. Dette gjør den omfangsrike og rikt illustrerte boken forbausende navigerbar og leselig – til tross for dens innholdsmessige og redaksjonelle kompleksitet. Dertil: Innbindingsteknikk og papirvalg bidrar definitivt til bokens praktiske brukskvalitet. Dette er typografi og bokhåndverk på høyt nivå anno 2023.

Kunst ER! Kunstnergruppen Lambretta 1982–1987 #

Uten tittel

Grafisk designer: Rune Døli / Modest

Redaktør: Cecilie Nissen / Kristiansand Kunsthall, Marcus Bøhn / Uten tittel, Ingvild Krogvig

Forfatter: Torgrim Eggen, Jon Winding-Sørensen, Jon-Ove Steihaug

Printer Trento, Italia

Tauro Offset 90g, Materica Kraft 250g

Neue Haas Grotesk

French fold innbinding, myk perm med flapper

152 sider

22 x 26,5 mm

978-82-93502-55-5

Juryens kommentar:

Designvalgene som er tatt i denne boken har en tydelig forbindelse med innholdet, nemlig presentasjonen av den relativt kortlevde, men svært aktive og toneangivende kunstnergruppen Lambretta. Boken evner å formidle det temporale og den ekspressive drivkraften ved kunstnergruppen, i hovedsak gjennom billedbehandlingen sammen med den japanske innbindingsmetoden. Det er en herlig røffhet og en umiddelbarhet som er i dialog med arkiv-materialet. Boken er raus, upretensiøs og utforskende i sine løsninger og konseptuelle tilnærminger. Samtidig oppnår den stor verdi som objekt – kvaliteter som skaper mening og løfter innholdet. Praktfull sammensetning av innhold, konsept og materialitet, rett og slett.

Hornvännen #

Grafisk designer: Lars Høie

Kunstner: Signe Johannessen

Redaktør: Caroline Malmström, Signe Johannessen

Printon AS, Tallin

FocusCard 280g, Holmen Book Cream (2.0) 80g, Serixo Offset 70g

Bookish, Gaya

Limfres, myk perm

88 sider

16 x 23 mm

978-91-527-6207-3

Juryens kommentar:

Et stort og tydelig formspråk er her utviklet i sensitiv dialog med et kunstnerskap. De sterke grafiske grepene skaper et unikt univers, og er med på å samle et utforskende, ofte divergerende innhold. Det er et mot og en lekenhet i formspråket – definert av begrensninger – og det er manøvreringen innenfor disse begrensningene som er med på å skape mening. Her er de vanlige begrensningene innen CMYK-trykk utfordret ved å bytte ut standardfargene med tre neonfarger. Dette bidrar til å skape et selvrefererende univers, fremfor å peke ut mot andre universer, noe som virker sentralt i dette kunstnerskapet.

Bibelen #

Forlaget Press

Grafisk designer: Rune Døli / Modest

Typograf: Stefan Ellmer / The Pyte Foundry

Oversetter: Kjell Arild Pollestad

Royal Jongbloed, Nederland

Primabibel 32g

Prosjekt antikva v.1.0

Trådheft, hard perm

1440 sider

15,5 x 22 mm

978-82-328-0328-6 (grønn utgave)

978-82-328-0600-3 (rød utgave)

978-82-328-0601-0 (hvit utgave)

978-82-328-0602-7 (lilla utgave)

Juryens kommentar:

Kjell Arild Pollestads nyoversettelse av Bibelen er en begivenhet i seg selv. Og som materielt artefakt fremstår den som en praktutgave – men samtidig med en velvalgt avmålt nøkternhet. Bibelen er tilgjengelig i fire ulike versjoner, det vil si som fire ulike sjirtingbind der hver versjon er kledd i en av de fire liturgiske fargene. De fire første versene i Bibelen, fordelt på sjirtingpermens for- og bakside, satt vertikalt med gullfoliert preg, bidrar til det attraktive taktile uttrykket. Dertil er teksten i sin helhet satt med en kortreist skrift spesialdesignet for dette bokprosjektet, nemlig Rune Døli og Stefan Ellmers Prosjekt antikva (skriftforlaget The Pyte Foundry i Oslo), som i den aktuelle skriftstørrelsen og med den gode linjeavstanden fungerer utmerket på det flortynne 32 grams bibelpapiret. For verselinjenes integritet fungerer det svært bra at poesien, som salmene og ordspråkene, er satt som én forholdsvis bred midtstilt spalte, og ikke tospaltet som for prosateksten.

Berlin. Byen og historien #

Forlaget Press

Grafisk designer: Rune Døli / Modest

Fotograf: Sigurd Fandango

Forfatter: Helge Jordheim

Print Best Oü

Munken Lynx 90g

ABC Marist, ABC Whyte Inktrap

Trådheft, hard perm

576 sider

14,5 x 22 mm

978-82-328-0416-0

Juryens kommentar:

Dette er en annerledes bok i sin kategori fordi den bryter med forventningene til hva en reisebok skal være. Det er en bok som fikk oss til å ville se på Berlin med nye øyne. Bildene er vakkert redigert og har en gjennomgående kvalitet som skaper en helhet. Enkle grep er brukt for å sortere historisk bildemateriale og skille de historiske vandringene, noe som gjør det lett å navigere i boken. Det er veldig behagelig tekst å lese, og hver side sitter godt. Romanformatet kler dette innholdet. Det er nedtonet design med et utvalg effektfulle detaljer slik som den grønne forsatsen og det grønne kapitelbåndet som skaper kontrast. Boken ser ut som en blank murstein og den fremstår monumental, men den er ikke tung.

Din pust, din stemme / Your Breath, Your Voice #

Lift Every Voice / Plantas Press / Transcultural Arts Production

Grafisk designer: Cecilia Costa, João Doria de Souza / Plantas Studio

Fotograf: Cronje Strøm

Redaktør: Michelle Antoinette Tisdel / Lift Every Voice, João Doria de Souza / Plantas Studio

Annet: Brynjar Bjerkem

Printer Trento, Italia

Wibalin Natural Black 320g, Sappi Magno Natural 140g

HEX Franklin

Trådheft, åpen rygg, myk perm

144 sider

14 x 19 mm

978-82-692609-0-8

Juryens kommentar:

En bok som er brutal og vond i sin tematikk. Dette gjenspeiles i formgiverens valg. Det finnes nesten ikke luft, ingen marger, ikke et sted å hvile øyet, leseren får ikke puste uansett hvordan man tilnærmer seg boken. Samtidig er boken utført med teknisk sikkerhet, og alle formmessige grep er helt tydelig villet. En bok designet med utestemme som ikke følger reglene.

Solstad og byen #

Arkitektfaglig Presse

Grafisk designer: Jens Johan Tandberg, Martin Asbjørnsen

Forfatter: Pernille Boye Ahlgren

die Keure, Belgia

Munken Print White 90g

Store Norske Skrik

Trådheft, hard perm

64 sider

10 x 16 mm

978-82-692621-6-2

Juryens kommentar:

Dette er en vakker og uhøytidelig bok som med et lite format tar med seg leseren inn i en samtale med Dag Solstad. Både tekst og skriblerier sitter veldig fint i dette formatet. Typografien er diskret, og det er ingen elementer som tar mer plass enn de må. Samtidig som boken har et tekstsnitt som er upretensiøst, har den mange detaljer som vi som lesere kan oppdage og sette pris på. Det gjennomfargede papiret på omslaget og forsatsen er med på å skape en følelse av privat rom. Vi blir med inn i samtalen.

Shaanbei #

Lisson Gallery

Grafisk designer: Kristian Hjorth Berge, Francesco Corsini, Alice Bertazzi / Studio Bergini

Redaktør: Zoë Anspach / Lisson Gallery

Musumeci SpA

Materica Cobalt 250g, Woodstock Betulla 110g, Symbol Freelife E/E08 Tela Fine 200g, Arena Rough Natural 120g, Magno Gloss 150g

Monument FSL – Forgotten Shapes

Trådheft, sveitsisk innbinding, åpen rygg, myk perm med flapper

216 sider

19,5 x 30 mm

978-0-947830-89-2

Juryens kommentar:

En fantastisk katalog som gir godt med rom til, og fin gjengivelse av, kunsten. Formspråket er tydelig og gjennomtenkt, det er en letthet over måten boken manøvrerer et mangfoldig innhold på. Dette settes i kontrast med tung typografisk behandling av tekstene. Det er en flott bok som har en raushet og lekenhet, uten å virke tilfeldig. Innholdet kler formatet veldig godt, og måten papirvalget følger innholdet forsterker leserens opplevelse av boken.

Lens and Landscape #

Kinakaal forlag

Designansvarlig: Yilei Wang / Northing AS, Yanrong Pan / Kinakaal forlag

Redaktør: Ben Wenhou Yu / Northing AS

Kunstner: Tonje Bøe Birkeland, Maleonn Ma

Bilderedaktør: Yilei Wang / Northing AS

Forfatter: Bjørn Inge Follevåg

Nanjing Fangao Print Co. Ltd, Kina

Gmund (DE) Cover Linen 805 120g, CYP (TW) G06-110 Red Ochre 110g, F17-110 Exact Blue 110g, WenLan (CN) XY120-2 Off White 120g, WenLan (CN) GM080-1 Off White 80g

Helvetica Neue, FZLanTingHeiS-DB1-GBK (方正兰亭中粗黑)

Trådheft, hard perm

376 sider

24,5 x 34 mm

978-82-690989-7-6

Juryens kommentar:

Et rørende prosjekt som er gjennomtenkt, omsorgsfullt, vittig, rart og morsomt. To bøker i én bokmappe, som kan leses med begge hender samtidig, der to historier og to språk er sidestilt og følger samme oppbygning, som parallelle verdener. Dette kunne blitt kjedelig, men i stedet blir vi stadig overrasket. Boken er utsøkt gjennomført med fantastiske bilder og detaljer i bind- og materialvalg med skulpturelle kvaliteter.

her här her #

Another Space

Grafisk designer: Marte Meling Enoksen / Eller med a

Ide og konsept: Cisse Bomholt, Elisabeth Gellein / Spacegirls

Fotograf: Hampus Berndtson, Spacegirls

Redaktør: Magdalena Rozenberg

Bildebehandler: JK Morris Production

Forfatter: Spacegirls, Maja Zander Fisker, Katarina Bonnevier, Gro Lauvland, Thomas Juul Andersen, Andrea Fjordside Pontoppidan

Korrektur: Irene Kejser, Kati Indrefjord, Niklas Lindelöw

Livonia Print, Latvia

Colorplan Dapple Ice White, MultiArt Gloss, Holmen book, Galerie Fine Gloss

Century Old Style, Transit, Arial

Trådheft, myk perm med smussomslag

176 sider

13,5 x 19,5 mm

978-82-691220-3-9

Juryens kommentar:

For en herlig bok! Den er unaturlig lett å holde i, og det er tydelig at det er lagt mye omsorg i den taktile utformingen av boken som gir den fin, sensitiv kvalitet. Det nedtonede designet manøvrerer et variert innhold som er både tverrfaglig og tverrspråklig, som følger en lineær og oppstykket rytme. De forskjellige innfallsvinklene, tekstene, epostene, dagboksnotatene, bildeflyt og illustrasjoner gjør at det er en bok man kan komme til på flere måter, og det er lett å la seg rive med. Designet bryter med forventningene til hvordan en bok om arkitektur skal være og skaper et eget rammeverk for oss til å se/lese/forstå innholdet. I dette har også opplevelsen av tid blitt en parameter som er tatt hensyn til i utformingen av boken. Dette er en stille utfordring til å tenke nytt. Boken er et prosjekt i seg selv.

Goya og Munch. Moderne Profetier / Modern Prophecies #

MUNCH

Grafisk designer: Øystein Arbo / Øystein Arbo studio

Designansvarlig: Josephine Langebrekke / MUNCH

Redaktør: Halvor Haugen, Trine Otte Bak Nielsen / MUNCH

Forfatter: Trine Otte Bak Nielsen / MUNCH, Manuela B. Mena Marqués, Janis Tomlinson, Ute Kuhlemann Falck, Ask Salomon Selnes

Livonia Print, Latvia

Munken Print Cream (1.5) 100 g, MultiArt silk, 170 g

Persona, Store Norske Jazz

Trådheft, hard perm

336

21 x 29,5 mm

978-82-8462-023-7

Juryens kommentar:

Et praktverk av en utstillingskatalog med en innbydende taktilitet, basert på en beige grovvevd sjirting og et rødt foliepreget skulpturelt tittelarrangement. Tittelarrangementet er satt med John Morgan og Adrien Vasquez’ majuskelskrift Persona, en elegant gjenskaping av Hans Möhrings skrift Florida fra 1933. Arve Båteviks «sveitsergrotesk» Jazz (Store Norske Skriftkompani) – med en anelse av forseggjort strekkontrast – er sensitivt brukt for den løpende teksten, og den tilhørende minimalistiske, sveitsertypografiinspirerte kapittel- og mellomtitteltypografien kontrasterer bokomslaget og billedmaterialet på en raffinert måte. Papiret er valgt med omhu og refererer til papir som den opprinnelige grafikken gjerne var trykket på, og matsjer samtidig det beige sjirtingbindet på en fin måte.