Prisdryss til Årets vakreste Bøker
Onsdag kveld ble det delt ut 51 priser til Årets vakreste Bøker. For første gang i historien er en samisk bok kåret som årets vakreste, prisen gikk til diktsamlingen Beaivváš mánát / Leve blant reptiler. Anna Fiske mottok pris for Årets best tilrettelagte Bok. Og kveldens ærespris Bokkunstprisen ble tildelt Rune Døli. Gratulerer til alle!
– Det er gledelig at flere av bokverkene som når til topps i år speiler tematikk som preger samtiden. Og i denne endringstiden vi lever i er det på tide at urfolket får plass i Årets vakreste Bøker. Mary Ailonieida Sombán Mari drar oss med rasende joik og lyrikk inn i rasismen som urfolket her til lands ble utsatt for gjennom 150 år. Med sin vakre og smertefulle diktsamling på både nord-samisk og norsk er årets vakreste bok et praktfullt eksempel på hvordan god bokkunst sammen med et sterkt innhold opphøyes til en større enhet. Årets vakreste Bøker har eksistert for å vise det beste av bøker i Norge siden 1933. Navnet kan virke misvisende. Konkurransen handler ikke kun om estetikk, her har papir, trykk, skrift, tekst, illustrasjon, innbinding og tusenvis av redaksjonelle, kunstneriske og håndverksmessige valg smeltet sammen til visuelt vakre og leservennlige bøker, sier daglig leder i Grafill, Lene Renneflott.
Årets vakreste Bøker hedrer utøverne i den visuelle delen av bokbransjen. Formålet er å inspirere forlag, forfattere, grafisk designere og illustratører til å lage kvalitetsbøker i alle sjangre.
Årets vakreste Bok velges ut på tvers av alle innsendte bøker i alle kategorier.
Årets best tilrettelagte Bok kåres blant fjorårets utgivelser i alle sjangre innen tilrettelagte bøker. Prisen deles ut av Leser søker bok i samarbeid med Grafill.
Bokkunstprisen gis til en person eller virksomhet som har gjort en særlig innsats for å fremme god bokkunst gjennom sitt arbeid med å formgi, illustrere, produsere eller utgi bøker. Prisen ble første gang delt ut i 1957, og utnevnes av hovedstyret i Grafill.
Se vinnerlisten nedenfor, og i vinnerarkivet er alle premierte bokarbeider presentert med bilder og juryens kommentarer.
Vinnerbøkene kan også studeres på nært hold i Grafills lokaler. Utstillingen åpner torsdag 28. oktober kl. 12.00.
Liste over vinnere Årets vakreste Bøker 2021: #
Skjønnlitteratur - Voksen
Gull til Rune Døli i Modest for
Hyllest til halvmørket
av Jun'ichirō Tanizaki
Forlaget Press
Juryens kommentar:
Den japanske skjønnlitterære forfatteren Jun’ichirō Tanizakis vidgjetne essay om tradisjonell japansk estetikk fra 1933, her for første gang oversatt til norsk, er ikledd en stram og elegant bokbunad basert på en gjennomført og raffinert, men ikke utydelig, emnebetoning.
Sølv til Aslak Gurholt i Yokoland for
Mellomrom
av Audun Magnus Moss
Flamme forlag
Juryens kommentar:
En vakker og helstøpt løsning fra innerst til ytterst, inkludert fargepalett, for- og baksats, papir og perm. Den konseptuelle løsningen på permen trykker på alle de riktige knappene med den raffinerte komposisjonen av assosiativ illustrasjon og typografiske elementer.
Diplom til Rune Døli i Modest for
Oppriktige samtaler
av Alf van der Hagen
Verbum forlag
Juryens kommentar:
Elegant og presis minimalistisk typografi som perfekt matcher bokens innhold. Solid bokhåndverk fra ytterst til innerst – i all sin beskjedne og mer eller mindre tidløse enkelhet.
Skjønnlitteratur – barn og ungdom
Sølv til Rune Døli i Modest og Charlie Roberts for
Bokstavene
av Kristoffer Cezinando Karlsen
H. Aschehoug og Co.
Juryens kommentar:
Dette er en forfriskende, uredd og styggherlig bok! Det hele holdes godt i tøylene på omslaget — men så ramler vi ut i en uventet strøm av noe forfriskende rart som vi ikke har sett før. En småfrekk elastisk stil. Her har Brødrene Bajas gått Berserk!! ...Og vi vil ha mer Baluba!
Diplom til Tiril Haug Johne for
Tre meter med kniv
av Eli Harboe
Det Norske Samlaget
Juryens kommentar:
En bok som tar ungdom på alvor med et åpent og følsomt uttrykk. Det er poetiske illustrasjoner som spiller på mellomrommet mellom bilde og tekst. De fanger ikke teksten, men utvider. Flott hvordan forholdet mellom smussomslaget og permen skaper sin egen historie. Det gir en urovekkende følelse som en hemmelighet som ligger og lurer.
Diplom til Kristoffer Kjølberg og Majlin Keilhau i Gyldendal for
Verdens verste miljøsvin
av Marius Molaug
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar:
Tilgjengelig og upretensiøs bok. Flott og helhetlig gjennomført med teksting, integrerte illustrasjoner og et strålende narrativ. Dette er en innbydende og håndverksmessig god bok som roper etter å bli plukket opp og lest.
Skjønnlitteratur – Bildebok
Gull til Kaia Dahle Nyhus og Elisabeth Vold Bjone i Cappelen Damm for
Ollianna
av Gro Dahle
Cappelen Damm AS
Juryens kommentar:
Denne boka pendler nydelig mellom tekst og illustrasjon. Et harmonisk og symbiotisk forhold mellom tekst og bilde som oppleves så autentisk at vi ikke klarer å finne noe å arrestere den på. Et autonomt og intelligent narrativ som lever uanstrengt i et fargeunivers der dissonans og harmoni er likeverdige deltagere. Ekspressivt og sart. Ærlig. Boka treffer oss umiddelbart i hjertet.
Sølv til Øyvind Torseter for
Så mørkt det ble
av Constance Ørbeck-Nilssen
Ena – et imprint i Vigmostad & Bjørke AS
Juryens kommentar:
Et beskjedent gråblått omslag i taktile materialer, men som huser et helt lite kunstmuseum. Her er det fantastiske, varierte, vakre, poetiske, ekspressive tegninger, nøye dramatisert med sikkerhet i størrelseskontrast og farge. Hver side er en visuell fryd. Øyvind Torseter sier med bilde det som ikke kan bli sagt med ord.
Sølv til Sunniva Sunde Krogseth for
Naturinstruksjoner
av Sunniva Sunde Krogseth
Blokk Forlag DA
Juryens kommentar:
En helstøpt bok fra perm til perm. Dette er en bok som er formmessig harmonisk og tematisk angstfylt. Vi slipper helt inn — tett på, inn i det gjengrodde hodet og den smertefulle uroen. Denne boka har en knallsterk presisjon og kontrollert fargebruk som tilsammen skaper en praktfull helhet.
Diplom til Mari Kanstad Johnsen og Torill Stranger for
Leggetid
av Frode Grytten
Det Norske Samlaget
Juryens kommentar:
Leggetid er en bok dyppet i farger, der snedig bruk av det hvite som titter frem her og der gir en enkel men genial effekt. Her er side på side med suverent gode tegninger i en ellevill og modig palett. Boka er full av humor, og gir oss en følelse av å sitte i sofaen med teppe på om vinteren. Den er varm.
Diplom til Åshild Kanstad Johnsen og Majlin Keilhau i Gyldendal for
Kubbe lager verdens beste jul
av Åshild Kanstad Johnsen
Gyldendal Norsk Forlag
Juryens kommentar:
Dette er en bok preget av frodighet og humor. Især det neongrønne omslaget i kontrast til de illustrerte gran-grønne forsatsene er helt brilliant utført. Her blir mispass og fargekræsj servert med knusende selvsagthet. En vibrerende syretripp! Hei hå — nå blir det jul igjen!
Skjønnlitteratur - Illustrert bok
Gull til Aslak Gurholt i Yokoland og John Erik Riley for
Det jeg var
av John Erik Riley
Flamme Forlag
Juryens kommentar:
En sjangeroverskridende bok kledd i et sjangermessig atypisk omslag – formgitt med stødig hånd over kjent lest. Formatet er intimt og kler forfatterens vev av noveller og kortprosa, og de fotografiske brekkene står ut som skarpladd visuell rytme. Glanset. Crispt. Tross for sine relativt små formater står virkelig fotografiene ut her. Juryen synes at den asymmetriske gjentagelsen, der tekstblokken speiler bildenes plassering, kiler ekstra godt. En helhetlig og gjennomført flott bok med gjennomgående godt håndverk!
Diplom til Per Dybvig og Aslak Gurholt i Yokoland for
Fastlandet
av Per Dybvig
Flamme Forlag
Juryens kommentar:
En solid og verdig bokproduksjon som virkelig lar Per Dybvigs tegninger komme til sin rett. Her er det Dybvigs variasjon i teknikk, strek og format som danner rytme og dynamikk. Denne lavmælte, grønnkledde boka buldrer og blåser også tidvis langs fastlandet. Juryen synes Dybvigs tegninger har landet trygt i Fastlandet.
Faktabok - Voksen
Gull til Luca Kleve-Ruud og Anette L’orange i Blunderbuss for
Vårt daglige svinn. En familie, 365 dager med matsvinn.
av Luca Kleve-Ruud
Utgiver: Luca Kleve-Ruud / Myrull Media AS
Juryens kommentar:
Dette er en bok som virkelig går i detalj på det som blir kastet i en familie gjennom et år. Alt dokumentert og kvantifisert gjennom fotografier og data. Med en slik tørr definisjon av et prosjekt er det lett at boken blir litt kjedelig. Her finner man i stedet opp en egen bokdokumentar-genre som appellerer til begge hjernehalvdeler, der prosjektets repetitive natur blir gjort til en styrke gjennom sine elegante løsninger. Det catchy, grønne omslaget med sin fenomenale typografisk-skulpturelle kvalitet er den perfekte inngangen til det viktige innholdet – assosiasjonen til den grønne posen for matavfall er akkurat passe tydelig til stede.
Gull til Eivind Stoud Platou i Handverk for
Den store klimaguiden. Håndbok i gode klimavalg
av Thomas Horne
Forlaget Press
Juryens kommentar:
Den store klimaguiden er en leken og underholdende bok om et alvorlig tema. Den gir deg noen gode visuelle knagger å henge den ellers så dystre og vanskelig tilgjengelige informasjonen på. Informasjonsgrafikk har vært trendy noen år, men akkurat denne tematikken er som hånd i hanske i denne boka. Boka er selv også et lite laboratorium for hvordan tenkning og produksjon kan ha gjenbruk og resirkulering høyt i bevisstheten uten at prosjektet blir lidende.
Diplom til Rune Døli i Modest for
I hjertet av Texas
av Gunnar Nerheim
Fagbokforlaget
Juryens kommentar:
Et omfangsrikt og faghistorisk grundig verk om norsk utvandrerhistorie. Det er en kontemporær bok i en bok som bruker historiske grep både i typografi og sitt understatement-pregede ytre. Effekter som overtrekkets varmefølsomme papir gir oss assosiasjoner til brennmerking av kveg, og virker relevant her. Moderne grep i bildelayout kommer som friske pust inn i den stramme satsen. Den avsluttende delen av boken består av et omfattende apparat av noter, litteraturhenvisninger, primærkildehenvisninger og et stikkordregister – som alle, bortsett fra primærkildehenvisningene, har tydelig artikulerte delelementer. Imponerende skikkelighet.
Diplom til Sebastian Gorton Kalvik for
Ulovlig medisin
Redaktør Anders Aasen Berget i Frisk Forlag
Frisk Forlag
Juryens kommentar:
Dette er et herlig metakonsept i et hendig format, der mye av formgivningen er hentet fra Legemiddelhåndboken, men sørger likevel for god lesbarhet og fine diagrammatiske visualiseringer av noen hovedpoenger. En bok som kan hjelpe oss på veien til en mer nyansert narkotikadebatt uten å bli kjedelig eller tørr på feil måte. Om du ønsker å briljere i selskapslivet med tyngde i rusmiddeldebatten er dette boken for deg.
Diplom til Rune Døli i Modest og Lars Petter Pettersen for
Asiatisk. En kokebok
av Jan Robin Ektvedt
Forlaget Press
Juryens kommentar:
En innbydende og praktisk orientert kokebok der de varme tonene i fotografiene, og fargeholdningen som er brukt i organiseringen av innholdet, gir deg følelsen av å være et sted der luftfuktigheten er høy og temperaturen ligger konstant på 40-tallet. Omslaget leker med leseretninger og den vertikalt orienterte tittelen balanserer elegant på kanten mot pastisj, men lander sikkert på ønsket sted — med en pikant dåm av utidsmessighet.
Faktabok – Barn og ungdom
Gull til Rune Markhus for
Ti utrulege oppfinningar
av Bår Stenvik
Det Norske Samlaget
Juryens kommentar:
Denne boka har en gjennomført helhet. Her sitter layouten, tegningene og den sparsomme paletten som en rakett. Den håndtegnede skriften på coveret suggererer med fart og spenning. Juryen klappet spontant da omslaget ble brettet ut som oppslag. En liten genistrek i seg selv!
Sølv til Kristina Farstad Bjerkek for
Let og finn ABC
av Kristina Farstad Bjerkek
Cappelen Damm
Juryens kommentar:
Helt fra A til Å er dette et særdeles gjennomført konsept. Tegningene er komplekse og stilsikre, og de fungerer veldig bra både på avstand og på nært hold. Vi blir nysgjerrige. Vi vil utforske. Let og finn ABC er et fullendt prosjekt.
Diplom til Marius Renberg for
En engel i Brooklyn
av Leif Bull
Spartacus forlag
Juryens kommentar:
En sakprosabok for store barn i form av en spennende historisk biografi. De fantasieggende illustrasjonene, med sin inviterende og troverdige tidskoloritt, er sømløst integrert med bokens typografiske utstyr.
Diplom til Line Renslebråten og Liselotte Dick i Lilo design for
Blåhvalen, den utrolige historien om det største dyret som noen gang har levd
av Andreas Tjernshaugen
Kagge Forlag
Juryens kommentar:
En faktabok for barn drapert i fiksjonsdrakt! En eneste lang bølge – der kombinasjonen av flotte didaktiske illustrasjoner og duvende skrift bidrar til at faktabokens nærmest filmatiske fortelling kan leses som en engasjerende og spennende fiksjonsbok. Dermed kommuniserer også boken effektivt med målgruppen. Den gjennomgående håndtegnede skriften er formelig like flytende som vannet i havet – hvalens habitat.
Fotobok/Kunstbok
Gull til Carl Gürgens for
White to Earth
Redaktør: Gjertrud Steinsvåg ved Galleri ROM
ROM Forlag
Juryens kommentar:
Et skarpt bokverk om det hvite fargepigmentet titandioksid. Vi blir presentert for et alkymistisk univers der fotografiene minner om den kjølige stilen til NASA eller luftfartindustrien, men her er det hverdagshelten som løftes opp og feires – det hvite pigmentet som finnes overalt. Den dempede, bruntonede typografien i tekstdelen av boka legger opp til smash for de magiske fotografiene. Bravo!
Sølv til Sara Risvaag og Bjørnar Pedersen i Parabol Studio for
Bente Sætrang
Redaktør: Nina M. Schjønsby
Arnoldsche Art Publishers
Juryens kommentar:
En veldesignet feiring av et langt og omfangsrikt kunstnerskap. Valget av innbinding står perfekt til innholdet. Vi blir tatt med på en reise der kunstverkene settes opp mot skisser, dokumentarisk fotografi og tekster i mange sjangre. En rik bok med en medrivende flyt. Papirskiftene er med på å gi boken en organisk følelse, og naturlighet tilføres de ulike innholdstypene.
Diplom til Jens Johan Tandberg for
Det eksperimentelle selvet / The Experimental Self
Redaktør: Heidi Bale Amundsen
Munchmuseet
Juryens kommentar:
En sikkert formgitt bok om Edvard Munchs eksperimentelle fotografier. Alle fotografiene er i 1:1 og plassert luftig på boksiden. Bokas tekstdel er satt i et stramt satsspeil og ledsages av energifylte bildekollasjer. Bokas omslag fikk entusiastisk mottagelse i juryen.
Diplom til Siri Selnæs i Tank Design for
Før og etter solnedgang – Leonard Rickhard
Redaktør: Märit Aronsson ved Trondheim kunstmuseum
Trondheim kunstmuseum / Uten tittel
Juryens kommentar:
Et svært vellykket prosjekt der Leonard Rickhards tegninger blir til bok. Tegningene kommer fra skissebøker i samme format, og trives derfor godt også mellom disse permene. Vi kommer tett på originalene. Valget av monospaced typografi spiller godt sammen med kunstnerens tørre notater som fyller margene på mange av bokens sider.
Diplom til Erik Gustafsson og Sandberg & Timonen for
This is Farewell
Heavy Books
Juryens kommentar:
Denne boka er full av sprengstoff. Omslaget har en impact der møtet mellom den organiske sjirtingen og den blanke plasten med det skarpe silketrykket tar oss med til nye høyder. Boken spiller på kontraster både i det materialmessige, men like mye på flyten inni boka. Energi frigjøres når man blar i boken. BÆM!
Bokomslag - Voksen
Sølv til Aslak Gurholt i Yokoland for
Corona før korona
av Aslak Gurholt
Flamme Forlag
Juryens kommentar:
Et omslag som umiddelbart tar oss inn i innholdet – og som kontant river av oss de virusbefengte skylappene. Det viser oss i all sin renskårenhet at Corona også kan være noe vakkert, eller noe som smaker godt. Om vi bare løfter blikket, forbi et slags øyeblikk og inn i historien, er Corona så veldig mye mer enn Covid-19. Omslagets visuelle analogier gjenspeiler hvordan innholdet er strukturert og peker på spennet i denne assosiasjonsrekken av et visuelt overflødighetshorn. Stort pluss for et konsept som følges fra punkt til prikke: All tekst er satt i skrifttypen Corona, mens papiret på permen er Corona Lemon.
Sølv til Cecilie Maurud Barstad og Nina Ansten for
Rear Window – Vinduet mot bakgården
av Cecilie Maurud Barstad
Ansten Press
Juryens kommentar:
Dette er en personlig bok med en tydelig kvinnelig avsender. Den lener seg stødig på trygge formtradisjoner til tross for bokens utrygge tematikk. Noe uventet med midtstilt tekst på halvbindet. Lavmælt og iakttagende. Et omsorgsfult blikk i omsorgsfull innpakning, der illustratørens velkjente strek er det bærende elementet. Klare, finstemte farger fra en sikker kolorist. Sympatiske miljøvalg i bokproduksjonen verdsettes dessuten alltid!
Diplom til Christian Bergheim i Anti for
Vonde Blomar
av Gunnhild Øyehaug
Kolon Forlag
Juryens kommentar:
Med enkle virkemidler kommuniserer dette omslaget til oss. Umiddelbart. Her er kun ett blikkfang; men er det en blomst eller en slags amorf, erotisk form som hvisker oss så varmt i øret? Nydelig balansert layout, med en svært effektiv og begrenset palett. Så enkelt. Så fullendt.
Diplom til Anders Bergesen i Superultraplus og Elisabeth Vold Bjone i Cappelen Damm for
Du og jeg, Alfred
av Edgar Burås
Cappelen Damm
Juryens kommentar:
Et omslag som trykker på ungdommelige knapper, men her skal vi ikke ta på alt for raske briller. Det fartsfylte uttrykket emnebetoner snarere denne fremtidsromanen.
Effektiv kontrast mellom de blåglinsende, folierte strekene og den statiske figuren i vinduet. De underbygger også denne fremtidsromanens futuristiske fremtreden. Vi sanser noe giftig i fargebruken.
Bokomslag - Ungdom
Diplom til Jørgen Brynhildsvoll for
Dette blir mellom oss
av Alexander Kielland Krag
Gyldendal
Juryens kommentar:
Smart men uanstrengt typografisk emnebetoning kombinert med en asymmetrisk typografisk komposisjon, med slående skulpturell kvalitet. Presist og ujålete plassert over et fotografi som også antyder tema, og dermed underbygger bokas tittel. Så enkelt kan det gjøres.
Diplom til Rune Markhus for
Rundt jorda og tilbake
av Inger Johanne Sæterbakk
Aschehoug
Juryens kommentar:
Dette omslaget spiller på poetiske strenger! Illustrasjonen som smykker både for- og bakside vokser i sin gjennomførte flertydighet. Det er Gitaren. Det er Sola. Og det er Håpet. Omsorgsfult formgitt i forhold til et følsomt tema. Den håndgjorte skriften blander seg utsøkt med den tegnede streken. En japansk enkelhet som fanget juryen.
Bokomslag - Barn
Gull til Anette Saugestad Helland for
Hvordan temme en fetter?
av Anette Saugestad Helland
Gyldendal
Juryens kommentar:
Herlig umiddelbar forside som på et millisekund gjør oss nysgjerrig på hovedpersonen. Ett blikk fra den rødhåra jenta og vi var solgt. Omslaget har flott kontrast mellom det skitne, maleriske og det rene. Mørkt og lyst. Her er streken levende og fargene friske. Boom! Vi vil være med på hva enn denne jenta måtte finne på av triks og tullball.
Sølv til Nora Brech for
Den store fuglejakten
av Nora Brech
Aschehoug
Juryens kommentar:
En fargerik virvelvind av et omslag som trekker oss innover og med på reisen — om enn ikke til hest men til båts; vi blir gjerne med inn i denne glødende solnedgangen! Her er det dybden som er umiddelbar og detaljene som holder på interessen. En veloverveid og god produksjon som gir oss etterlengtet taktilitet gjennom velartikulerte teksturer. Og til slutt en liten jubel for den gode håndtegnede skriften — også på baksiden!
Sølv til Aslak Gurholt i Yokoland for
Saxen
av Sara Villius
Rabén & Sjögren
Juryens kommentar:
En kul og stilsikker forside. Med et minimalistisk uttrykk gir denne boka et visuelt påfyll barn vanligvis ikke får. Den bytter det søte mot det kule, det duse mot det signalgrønne, det figurative mot det nesten abstrakte. Herlig banalt–genialt med cut-outs til en tittel som denne!
Serier
Gull til Rune Døli i Modest for
Heimar og folk i Vikebygd/Vikedal/Sandeid
Redaktør: Dag Grønnestad i Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Juryens kommentar:
Et formspråk tydelig forankret i vår samtid, med en elegant og velbalansert asymmetrisk komposisjon av tekst, bilde og forlagslogo på permens forside – som formelig oser seriøsitet og «no-nonsense». Spot on for en ambisiøs serie av omfangsrike bygdebøker som er ment for et langt liv som referanselitteratur. Forsatsen er et instruktivt kart over det aktuelle bindets bygder, og som forsats alltid lett tilgjengelig for leseren. Den i uttrykk minimalistiske innmatstypografien gjør en svært god jobb med det komplekse tekstmaterialet.
Gull til Linda Skarpås og Tord Sandholt i Studiogeist for
Norsk design og kunsthåndverk # 1-4
av Mats Linder
Papiret Forlag
Juryens kommentar:
Et kontemporært formspråk som på en nøytral og elegant måte etablerer en forbindelse mellom i dag og bokseriens overordnede historiske tematikk, såvel som bokseriens ulike titler. Format og formspråk matcher på en god måte det forholdsvis beskjedne omfanget av tekst og bilder i hver tittel – slik at de ulike titlene på en innbydende måte fremstår som tilgjengelige og lettleste, og samtidig som substansielle «må ha»-introduksjoner til de ulike designerne som profileres i serien.
Tegneserier
Gull til Anders N. Kvammen for
Jobb
av Anders N. Kvammen
Juryens kommentar:
Dette er en fantastisk bok. Tittelen og teksten i boka er gjort på en uanstrengt, men snedig måte. Den er sånn den bare må være. Dette er et solid verk! Hver side er spekket med streker og prikker, skravur og tekstur. Umiddelbart trekker Jobb oss inn i sitt klaustrofobiske univers som både er nært og gjenkjennelig, stilsikkert og ujålete. Ja, det koster å være kar.
Sølv til Lars Fiske for
Mitt liv som tegning
av Lars Fiske
No Comprendo Press
Juryens kommentar:
En sennepsgul skatt av en tegneseriebok med en variasjon og helhet som viser et helt liv. De røffe skissene og spesielt innzoomingene er forfriskende i det kjente landskapet. En herlig blanding av stivhet og løshet i tegningene som begge deler sitter som støpt.
Sølv til Kristian Krohg-Sørensen for
Gulosten - Gentlemansforbryteren
av Kristian Krohg-Sørensen
No Comprendo Press
Juryens kommentar:
Gulosten bringer den klassiske tegnetradisjonen videre og står samtidig kvalitetsmessig helt på egne bein. Det er elegante tegninger med en så levende strek at det formelig knitrer i lampelyset. Bruken av store, svarte flater opp mot tynnere svarte streker gir en veldig flott kontrast. Dette er boka for gutteromsgutta som har blitt gutteromsmenn!
Diplom til Nora Dåsnes for
Ti kniver i hjertet
av Nora Dåsnes
Aschehoug
Juryens kommentar:
Dette er en venn av en bok som man visuelt omfavnes av. Oppslagene er varierte og spiller på et stort register. Den er målgruppespisset og hemmelig-tilgjengelig med sine innbydende friske farger og dagbokliknende stil. Formspråket underbygger den energien, angsten, gleden og usikkerheten det betyr å være Tuva.
Artists´ books
Gull til Petri Henriksson og Sandra Stokka i Blank Blank Studios, Mary Ailonieida Sombán Mari og Tanya Busse i Modo Books for
Beaivváš mánát / Leve blant reptiler
av Mary Ailonieida Sombán Mari
Mondo Books
Juryens kommentar:
En særdeles vakker og konseptuelt sterk bok om en mindre vakker historie om det maktmisbruket den samiske befolkningen har blitt utsatt for. Formspråket i boka søker dog ikke en rural semantikk. Den går rett på det kontemporære og føles forfriskende. Den er kompromissløs. Den er stolt. Og den jatter ikke. Rasende og vakre dikt, satt med enkel og presis typografi, djerv fargebruk og besnærende illustrasjoner, en jublende perm i gull og et høyt nivå av bokhåndverk går her opp i en høyere enhet.
Gull til Yilei Wang i Northing og Pan Yanrong i Kinakaal Forlag for
Fjell Hav Poesi
Redaktør: Anne W. Watne i Boksalong
Kinakaal Forlag
Juryens kommentar:
Et kompromissløst konseptuelt prosjekt. Tospråklig diktantologi trykket og bundet i Kina i 500 eksemplarer. Sanselig, skjørt og uhorvelig vakkert. Dette er bokhåndverk på høyeste nivå. Papiret er vekselvarmt i sin taktilitet, og bokas distanserte eleganse vekker vårt begjær. Et fysisk objekt som man bare vil eie.
Sølv til Ariane Spanier og Mariken Kramer for
Muscle, beefsteak...beefsteak run amok
Multipress Forlag
Juryens kommentar:
Denne boka overrasker oss noe i uttrykket, og det er diversiteten vi dras mot. Omslaget representerer et slags blikk eller også en lengsel mot noe internasjonalt. Typografien leker med art nouveau som om det var en gummistrikk – en tydelig typografisk tendens i tiden. Den kjemper for samtiden men dør litt allerede i morgen. Innmaten varer evig. Sterk layout og et godt kuratert utvalg av bilder. Stilsikkert og stramt med tekstinjeksjoner satt på halvsider mellom bildesidene. Det handler om skulpturell form og iscenesatte kropper. Vi ser på kunst. Plastisitet. Materialer. Hud. Tyggis. Muskel. Biff. …Ett tygg og vi var hekta.
Diplom til Mads Andersen for
Elusive Habitat
Madrid Publications
Juryens kommentar:
En langsom og kompleks prosess i et mer umiddelbart fanzine-uttrykk. Dette er metta og rikt — med deilige teksturer, dybde og farger. Jo mer abstrakt dess bedre, tenker juryen. Vi strykes tidvis med hårene, og så lugger det innimellom. Vi vil bla videre, vi vil dvele. Denne boka er kompromissløs slik en artists´ book skal være.
Åpen klasse
Gull til Vanessa Baird for
There’s No Place Like Home
av Vanessa Baird
No Comprendo Press
Juryens kommentar:
En tour de force og et overflødighetshorn av en engasjerende kunstbok – med det lange korona-året 2020–2021 som påskudd og tema. Gjennomført fra ende til annen. Og selv tittelsiden er i kunstnerens uforlignelige stil.
Sølv til Aslak Gurholt i Yokoland og Ane Mette Hol for
Drawing Literature
Hatje Cantz Verlag
Juryens kommentar:
Denne boka er mer enn en bok — den er produktet av et samarbeid som nærmest biter seg selv i baken. Kunstneren Ane Mette Hol lager ekstremt presise tegninger for hånd – nær sagt identiske reproduksjoner av flate eller tredimensjonale maskinproduserte objekter. Og denne boka er nettop en slik reproduksjon, der enkelte sider er tegnet ut og ned til hvert eneste lille komma eller punktum i en artikkel. Andre sider er satt helt maskinelt. Noen steder består derfor et motiv av dels tegning, dels foto. Konseptet er like genialt som det er hårreisende. Det nitidige arbeidet nedlagt av kunstneren, og presisjonen i plasseringen er så stødig men usynlig utført at det nesten kunne gått oss hus forbi. Men det er nettop dette aspektet som gir bokens liv mening. Til tross for at det føles litt som å gå baklengs til Amerika.
Sølv til Rune Døli i Modest og Stefan Ellmer i The Pyte Foundry for
Postreptilia
av Ivar Orvedal
Solum/Bokvennen
Juryens kommentar:
Kanskje det mest sjangeroverskridende bidraget i denne konkurransen. Men likevel er det et helhetlig prosjekt der dialogen og samspillet mellom LP’en og den heftede boken er helt selvfølgelig. Også fontene har ekstrem kontrast mellom eksperiment og tradisjon. Fine detaljer i snitt og innbinding kontrastert av plastkonvolutten som holder det hele sammen.
Diplom til Cecilie B. Hansen for
In the grid – Ingrid Sunde Koslung
Redaktør: Torkild Jemterud
Utgiver: Torkild Jemterud
Juryens kommentar:
Den anonyme, tekstløse sjirtingryggen antyder at dette er en privat notatbok – noe den på sett og vis også er. En smålåten minnebok med en inderlig kvalitet. Men boken, der innhold og form er i konstant dialog, er også en medrivende og informativ indeks til avdøde Ingrid Sunde Koslungs samfunnsengasjerte kunstnerskap.
Diplom til Vetle Majgren Uthaug, Nicklas Haslestad og Petter Tangen i Scandinavian Design Group for
Patent — Fra oppfinnelse til rettighet
av Protector IP AS
utgitt av Protector IP AS
Juryens kommentar:
En kjapp og konsis introduserende instruksjonsmanual om hvorfor og hvordan patenter kan søkes. Selv om den lille, litt stivt limfreste selvpubliserte boken kan betraktes som et markedsføringsverktøy for utgiveren, er bokens organisering av et presist «to the point» redaksjonelt innhold og en matchende informasjonsarkitektur et eksempel til etterfølgelse.
Årets vakreste Bok
Beaivváš mánát / Leve blant reptiler
Av Mary Ailonieida Sombán Mari, Petri Henriksson, Sandra Stokka og Tanya Busse
Om boken sier juryen følgende:
Den tospråklige diktsamlingen er et rørende vakkert, konseptuelt bokprosjekt om en mindre vakker historie om fornorskningsprosessen, rasismen og maktmisbruket som den samiske befolkningen ble utsatt for i sin tid. Men også «en hyllest til landskapet hvor alt utspiller seg, og mest av alt til sola som spirituell kraft og kilde til liv». Rasende sinte, men også vakre dikt, enkel typografi, en betagende perm i gull og en gjennomgående djerv fargebruk som symboliserer spirituelle verdier. Besnærende illustrasjoner hentet fra forfatterens egne kunstverk, og et høyt håndverksmessig nivå fra innerst til ytterst går her opp i en høyere enhet. Boken er etter juryens mening årets vakreste bok.
Årets best tilrettelagte Bok
Alt som er nytt av Anna Fiske, utgitt på Cappelen Damm
Juryens kommentar:
Med Alt som er nytt møter vi Anna Fiske på sitt beste som bildebokskaper,
der hun undersøker hovedpersonens funderinger og opplevelser i en flytteprosess. Det visuelle og tekstlige er tett integrert og utfyller hverandre. Oppslagene er fulle av poetiske detaljer og presise observasjoner som utgjør en totalhistorie som er rørende og effektivt fortalt.
Vekslingen mellom sider som myldrer av detaljer og luftige, ordløse passasjer
skaper en dynamisk dramaturgi med rom for leserens egne refleksjoner. Stilen er gjenkjennelig «fiskesk» der summen er rikere enn enkeltdelene, og gir leseren en kompleks og rik leseopplevelse. Med Alt som er nytt tar Fiske sitt kunstneriske uttrykk til et nytt nivå i sin komposisjon og selektive fargelegging. Fiske inviterer leseren med på en slags odyssé i hverdagslivet der nye ting skal komme, og skaper på mesterlig vis kunst av sitt språklige og visuelle materiale.
Bokkunstprisen 2021
Rune Døli
Begrunnelse fra Grafills hovedstyre:
Bokkunstprisen deles i år ut til en svært merittert utøver. Ikke bare har vedkommende vært blant de mestvinnende i Årets vakreste Bøker – han er også høyst sannsynlig den designeren i Norge med flest NM-medaljer. De færreste er nemlig klar over at han står med ti individuelle NM-gull, og totalt 29 individuelle NM-medaljer i svømming fra perioden 1993–1999.
Etter at svømmekarrieren ble lagt på hylla begynte Rune Døli å studere ved Skolen for grafisk design i Oslo. Siden har han i all hovedsak arbeidet med design av bøker, og det seneste tiåret har han vært blant dem som i størst grad har preget utviklingen av bokdesign her til lands.
Ved to anledninger har Rune Døli vunnet «Årets vakreste Bok» – i 2012 for Betongoverflater (Gyldendal), som han designet sammen med Joaõ Doria, og i 2017 for monumentalverket Bård Breivik – I’d love the key to the master lock (Fagbokforlaget). Begge disse bøkene er gode eksempler på Rune Dølis arbeid som bokdesigner – både gjennom størrelsen, omfanget og kompleksiteten i prosjektene.
Dølis bøker er ofte omfattende bokprosjekter – billedtunge verk, kunstbøker eller andre former for fagbøker og sakprosa – bøker med komplekst innhold og mange ulike bestanddeler. Ofte er bøkene hans gjennomført og grundig designet fra perm til perm – hvor bokens helheten, så vel som alle detaljer er godt ivaretatt. Arbeidene hans kan beskrives med konsekvente papir- og materialvalg, håndverksmessig god typografi, gjennomtenkte og funksjonelle systemer og layoutvalg. Ofte er virkemidlene forsiktige, men hvor han klarer å gi innholdet den plassen det fortjener. Gjennom sitt arbeid har han det seneste tiåret bidratt til å heve nivået på norsk bokdesign og bokproduksjon betraktelig.
Det er en stor glede å tildele Runde Døli Bokkunstprisen – det nærmeste en bokdesignere kommer en kongepokal.