Oslobaserte All Tomorrow’s mottok Grafills Utstillingsstipend i 2014, og resultatet ble en retrospektiv samling motiver fra hovedstadens gatevegger.

Av Dorthe Smeby

Designstudioet All Tomorrow’s ble startet av Caroline Dahlström, Henrik Tandberg og Levi Bergqvist i 2012, og jobber med visuell identitet, pakningsdesign, art direction, redaksjonell design og plakater fra basen på Youngstorget. Med fokus på en strategisk tilnærming til designløsningen tar studioet svært allsidige oppdrag for store og små oppdragsgivere, med en interessant kundeliste som inkluderer blant annet Lilleborg, Hansa Borg Bryggerier, Mono, Best Buys Natural Wines og Trøbbelskytter.

Gatekunst i trykket format
Utstillingen Street Art - Plakater i Oslo 2005-2015 ble til etter at trioen i fjor mottok Grafills Utstillingsstipend på 60 000 kroner, med som hensikt å belyse ti år med illustrasjon og grafisk design på Oslos vegger. Ønsket var å vise frem plakater i sin opprinnelige størrelse laget av utøvere som har viet plakatformatet ekstra oppmerksomhet, tid og kjærlighet. Utstillingen inkluderer bidrag fra blant andre Metric, Bendik Kaltenborn, Rune Mortensen, Sindre Goksøyr, Eriksen/Brown og Halvor Bodin, og åpnet i R21 26. august.

- Plakaten som medium er veldig umiddelbar, og den er også svært enkel for mange å forholde seg til, sier Levi Bergqvist hos All Tomorrow’s.

- Vi gjør en del plakater selv og følger med på hva som blir hengt opp rundt omkring i byen. Den grunnleggende tanken var å i størst mulig grad vise frem plakaten i sin opprinnelige kontekst. Vi ønsket å ta plakaten inn i galleriet uten å ta gata ut av plakaten. I stedet for hvite vegger med masse luft så vi for oss hele vegger fylt av plakater, tett i tett med overlappinger.

Han trekker frem de seneste ti årene som interessante i forhold til hvordan en forholder seg til formatet, da man i større og større grad ser plakater og på nett og sosiale medier heller enn klistret opp på vegger i bybildet.

- Nå for tiden ser vi ofte plakater enten som utsnitt på Facebook og Instagram, eller som et flatt bilde på en nettside i liten skala. En del av plakatene på utstillingen hadde vi selv aldri sett i virkeligheten, sier Levi.

- Vi synes også det var interessant å se utviklingen de seneste ti årene i tankesett og uttrykk, og utstillingen ble derfor satt opp i kronologisk rekkefølge.

- Hva gjorde at dere ønsket å bruke stipendpengene på å promotere andre utøvere fremfor bare dere selv?

- Vi trenger nok ti år til med plakatproduksjon før vi klarer å fylle en slik utstilling på egenhånd - men det var aldri intensjonen heller. Det viktigste for oss var å lage en utstilling som forhåpentligvis var interessant å se, med en katalog som blir en form for dokumentasjon av samtiden, sier han.

Grafills stipendordning
Grafillstipendene deles ut årlig innen syv ulike kategorier, til blant annet reise, utdanning, etablering og videre- og etterutdanning. I 2015 skal 3 700 000 kroner deles ut, og det er vederlagsmidler fra Kopinor, Norwaco og Bibliotekvederlaget som utgjør pengepotten.

Søkere kan være både Norske og utenlandske utøvere med aktivt virke innen illustrasjon, grafisk design, digital design, animasjon eller tegneserieskapning i Norge. Studenter har kun anledning til å søke om Etableringsstipend. Stipendkomitéen på fem fagpersoner er valgt av Grafills generalforsamling, og vil bli offentliggjort av Grafill med navn på mottaker i tillegg til en beskrivelse av stipendets formål.


Fristen for å søke om Grafill-stipend er fredag 2. oktober 2015.