Designdebatten fortsetter


Som representanter for bransjens profesjonelle utøverne våger vi å påstå at den norske designbransjen ikke kjenner seg igjen i direktør Bermanns beskrivelse av situasjonen, slik han gjør i DN 18. september. Vårt ønske er  tett samarbeid og en jevnlig dialog, til beste for alle.

Dn Debatt Klipp

Usynlig og utydelig #

Norsk Form mottar ifølge årsberetningen 39 millioner kroner i offentlig støtte og har for tiden 27 ansatte. Mandatet er blant annet å synliggjøre norsk design til det brede laget av den norske befolkningen. Det er særlig to forhold som vekker bekymring.

For det første, hvor dekkende er Norsk Forms formidling av designens betydning når de ikke har noen formelle samarbeidsrelasjoner til bransjens egne medlemsorganisasjoner? Vi som sitter tettest på bransjen og utøverne har i dag ingen kanal inn til Norsk Form. Det innebærer at vi ikke får mulighet til å dele viktig informasjon om nyskapende prosjekter, løpende ”best cases” i bransjen, avgjørende utviklingstrekk eller annen vesentlig bransjeinformasjon som Norsk Form kunne hatt nytte av i sitt arbeid.

Kan dette være en av årsakene til at Norsk Forms egne initierte aktiviteter på designfeltet ikke har klart å skape den brede samfunnsmessige interessen som formålsparagrafen tilsier? Vi vil driste oss til å si at bransjens dom over Norsk Form er usynlighet og utydelighet. De viktigste aktivitetene i våre bransjer finner dessverre sted på andre arenaer og gjennom andre kanaler. Designerne har workshops, foredrag, utstillinger, og de kommuniserer andre steder, og på andre plattformer enn hos Norsk Form.


For det andre opplever vi dessverre at designerne selv sjelden tar veien til Norsk Form. Da en av foredragsholdere under årskonferansen ”Designrikets tilstand” bad om å få se hvor mange designere som var tilstede, kunne man skimte en håndfull hender i været blant studenter, byråkrater og fremmøtte konsulenter. At Norsk Form som den eneste mottaker av offentlige kulturmidler innen bransjen ikke klarer å tiltrekke seg utøverne, er urovekkende, og burde også være det for de bevilgende myndigheter.
Å forvalte designområdet er ikke mulig uten tett og nær formell kontakt med bransjens interesseorganisasjoner.
Gisle Mardal, daglig leder Norwegian Fashion Institute
Jørgen Holo, styreleder Norske Industridesignere
Ida Festervoll, daglig leder Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening
Martin Biehl, daglig leder Grafill

Les også: www.grafill.no/nyhet/norsk-...