Professoren & praktikern: Verdien av design med Behnam Farazollahi

Grafills styreleder Behnam Farazollahi ble invitert til Kampanje TV-podkasten etter vårens designpolitiske møte i Grafills hus. Endelig er episoden ute!

Kampanje podkast behnam

Professor Lars Erling Olsen og praktiker Alf Bendixen inviterer gjester i Kampanjes studio for å diskutere aktuelle temaer innen markedsføring. Denne gang er Grafills styreleder Behnam invitert for å svare på spørsmålet: Hvordan skaper design økonomisk verdi?

Tegning, form og farge eller verdiskaping og god business? Designfaget har av mange tradisjonelt blitt sett på som noe «kunstnerisk», noe som er fint å ha, en slags hyggelig add-on til det egentlige produktet og tjenesten. Men, god design kan også være god business – og tilføre masse finansiell verdi. Samtidig ser vi nå en designbransje som sliter, med få jobber og konkurser. Har designbransjen et kommunikasjonsproblem? Hvordan kan de overbevise kundene om at god design er verdt pengene det koster – og litt til….? Vi har invitert styreleder i bransjeorganisasjonen Grafill, Behnam Farazollahi, til å snakke med oss om dette.

Behnam argumenterer godt for både den samfunnsmessige og økonomiske verdien av design. I tillegg legger han vekt på hvorfor det er så viktig at bransjen utvikler flere metoder for å måle forretningsverdi. I samtalen kommer han med gode internasjonale eksempler på måling av design, og hvorfor vi må fremme verdiskapning gjennom design i Norge. Det er nok designeksempler å ta av!

Hør podkast-episoden med Behnam Farazollahi her