Den grønne

Visueltprisen "Den grønne" hedrer et arbeid som på en konkret og visuell måte bidrar til en mer bærekraftig verden. Prisen tildeles et arbeid som i tillegg til å svare på Visueltprisens kriterier bidrar til det grønne skiftet. Fagjuryene nominerer arbeider, og sammen med en ekstern ressurs velges det fremste miljøbidraget på tvers av konkurransens mange kategorier. Prisen ble første gang delt ut i 2023. 

Snohetta Web 1

Vinner i 2024 er Snøhetta og Værsågod for visuell identitet og nettside for Snøhetta #

Lead design: Henrik Eriksen
Design: Petter Torgersen Myhr og Connie Pedersen
Kreativ utvikling: Nicolay Wesseltoft
Prosjektleder: Pia Falk Lind
Strategisk rådgiver: Hedda Foss Lilleng
Ansvarlig hos kunde: Line Aandal Røijen
Firma: Snøhetta

Skriftdesign: ABC Dinamo / Snøhetta

Foto: Hinda Fahre
Animasjon: FUS!

Utvikling: André Elvan
Prosjektleder: Linda Martinsen
Firma: Værsågod

Oppdragsgiver: Snøhetta

Juryens kommentar
Juryen ønsker med Den Grønne å anerkjenne både den bærekraftige tilnærmingen som Snøhetta har hatt til hele prosjektet, samt selve løsningene. Når et verdenskjent arkitektur- og designbyrå har som mål at alt de skaper skal ha bærekraft og grønt fokus, gjør de det ikke bare lett for seg selv. I arkitekturprosjektene har Snøhetta bygget en egen filosofi og tilnærming til grønne byggeprosjekter. Når det digitale feltet står for stadig større klimautslipp på verdensbasis, var det viktig for Snøhetta at de også tok med seg sine grønne verdier inn i arbeidet med ny identitet og nettside.
Med grundig research for å forstå hvilke valg som kunne gi mest effekt for å minske energibruken, har Snøhetta nettopp tatt noen utradisjonelt vanskelige valg. For et design- og arkitektfirma som lever av å selge selve opplevelsen av det de skaper, er det nesten uhørt å kompromisse på bildekvalitet. Særlig på porteføljesider som dette.
Men, det er nettopp det de har gjort.
Bildene på nettsidene lastes ikke ned i full oppløsning før brukeren aktivt velger det. Det sparer datakraft. Og, dette er bare en grønn effekt av flere. Brukerne får nemlig flere lag med muligheter for å minske strømbruken. En kan for eksempel velge mellom forskjellige filtre som igjen har effekt på både bildekvalitet og lasting av selve nettsiden.
Designerne har tatt jobben med å gjøre bruken av pikselerte bilder til aktive designvalg. Noe som gjenspeiles i hele det nye identitetsdesignet. Selv beskriver de det som at de har «latt designet på nettsiden bli ledet av begrensningene». Ved å aktivt søke andre måter å kommunisere på enn gjennom tunge film- og bildefiler, har de lykkes godt. Med klok bruk av typografi og enkel interaksjon, samt utviklernes klare fokus på så renskrevet kode som mulig, oppleves nettsiden og designet fleksibelt, nyskapende og representativt for Snøhetta.
Snøhetta har på ingen måte kompromisset på sin kreativitet eller faglige tyngde og dermed har de lykkes å fremheve prosjektene sine på en ny og ressursbesparende måte. Med gode, godt gjennomtenkte og grønne valg hele veien.
Den grønne går derfor i år til Snøhetta fordi dette er en jobb til etterfølgelse. Snøhetta blir fulgt av mange verden over. Med over 1,6 millioner sidevisninger i året på verdensbasis har vi tro på at deres grønne designtilnærming vil inspirere mange. Juryen håper på enda flere prosjekter som synliggjør hvordan design pusher grenser for å sette bærekraft på agendaen i årene som kommer.

Andre nominerte til prisen:
Pakningsdesign for Tekla
Design: Goods
Foto: Magnus Nordstrand
Oppdragsgiver: Tekla Fabrics

Spill video

Den grønne — Visuell identitet og nettside for Snøhetta

01:00